Monday, August 16, 2010

::Susah::Senang::Lelaki::Wanita::

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang, lagi Maha Pengasihani.

Tajuk post: Baca sendiri kat atas..

Susah ke jadi perempuan?Senang ek jadi lelaki?

::Lelaki::
Susah jadi perempuan!!Nak kena tutup ni la, itu tak boleh la, ini tak boleh la..Solat kene pakai telekung la, lelaki pakai yang ade dah la.Pastu, jadi perempuan mane bleh kuar malam, anak dara kene dok rumah, tolong mak..Susah jadi perempuan ni, tak bebas!

-Ooooo, begitu...-

::Perempuan::
Senang jadi lelaki ni!!Apa2 pon boleh, keluar lewat malam, lepak kat kedai makan, tgk bola dgn kawan, bawak moto besar2, cakap kuat2..Sume boleh, senang, xde kongkongan.Pakai apa pon boleh, baju, seluar, cukup la!Nak solat dengan yang dh pakai pon boleh.Senang kan mcm tu???Senangnye jadi lelaki!!

-Errmm, physically..Memang senang.-

Aku tak nak cerita panjang lebar, jom baca ni----->

Tanggungjawab Seorang Lelaki (aku listkan satu2, nt buat checklist ye kot terlupa..Hehehe)

1. Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala....dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

2. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan
sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, Manakala wanita tidak, wanita hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik.... pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.

3. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki..... lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.......Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu.....

4.Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Haa, sekarang senang ke jadi LELAKI???

Tengok yang ni plak:Khusus buat wanita.


عن عبد الرحمن بن عوف رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا صلت المرأة خمسها وصامت شهرها وحفظت فرجها وأطاعت زوجها قيل لها ادخلي الجنة من أي أبواب شئت

Daripada Abdul Rahman bin Auf Radhiyallahu anhu telah berkata: Rasulullah Sallallahu alaihi wa sallam telah bersabda:
Apabila seorang wanita itu:
1. melaksanakan solatnya yang 5 waktu,
2. melaksanakan puasanya pada bulan ramadhan,
3. menjaga kemaluan dan maruahnya,
4. dan sentiasa taat kepada suaminya,
maka kelak akan dikatakan kepadanya: “masuklah kamu ke dalam Syurga melalui mana-mana pintu yang kamu kehendaki”


Susah ke??Hurmm, kena tepuk dada, tanya iman lah..

Ironinya, siapa yang lebih ramai di neraka?
Wanita....
(Kembali pada 4 perkara tadi)

Setiap ciptaan Allah, ada tanggungjawabnya di muka bumi ini untuk dilaksanakan.Lelaki mahupun wanita, tanggungjawab sama berat, bukan senang atau susah jadi lelaki atau wanita yang jadi ukuran tapi kesediaan memikul tanggungjawab.Hendak memikul tanggungjwab, terlebih dahulu kena tahu dan faham tanggungjawab ape yang perlu dilaksanakan.So, semua dah tahu kan??Sama2 kita jadi hamba Allah yang lebih dekat dengan-Nya..Jalan Allah sudah ada di depan mata, kenapa mahu mencari jalan lain???

Salam tarbiyah buat sahabat2 sekalian..

No comments:

Post a Comment

org bace then die nak komen..