Wednesday, March 17, 2010

KLBIF '10 coming soon.

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang, lagi Maha Pengasihani.

Kedatangan KLBIF '10 pada 19 hingga 21 Mac ini merupakan the first KLBIF yang akan aku jejaki.Insya-Allah, dengan izin-Nya semoga banyak lagi ilmu akan aku dapat dari book fair ini.Agak lama juga aku tidak membeli buku, mungkin kerana tidak menjumpai buku yang berkenan di hati, tidak ada yang menarik atau mungkin aku tidak berusaha mencarinya.

KLBIF kali ini pasti aku akan membawa pulang sejumlah buku untuk dibaca untuk 'lepas gian'.Huhu..

Salah satu yang menjadi 'spot booth' nanti adalah booth Galeri Ilmu untuk meninjau buku-buku daripada penulis muda, Muhammad Hilal Asyraf yang juga penulis blog Langit Ilahi.Kagum juga tatkala aku membaca blog nukilannya, melihat dan menghayati hasil karyanya yang tampak begitu ke depan dari usianya.Bak kata Hilal Asyraf, umur bukan pengukur kematangan seseorang, yang membezakan manusia dengan manusia yang lain adalah ketaqwaannya.

Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu…” Surah Al-Hujurat ayat 13.

Maka, tidak salah yang muda memberi pendapat dan betul juga jika yang tua ingin menegur.Justeru, yang muda tidak perlu melatah dengan teguran yang merendah-rendahkan.Mungkin akan terkesan di hati lantas melihatnya sebagai ejekan, tapi kita harus memandang sepositif yang boleh agar walau hati terguris, jangan jiwa menangis.

Dan begitulah juga aku memotivasikan diriku ini.Jangan merendah-rendahkan orang lain dan jangan meninggi-ninggikan diri sendiri.Jika ada kenalan mahupun yang tidak dikenali merendah-rendahkan keperibadian atau tingkahlaku kita, jangan cepat melatah walaupun hati terluka dengan ucapannya.

Ini tidak bermakna aku memendam perasaan, menyimpan rasa benci dan amarah demi niat menjaga hati orang lain.Bagiku, biar aku yang tahu rasanya membimbing diriku sendiri mencapai ketenangan dari perasaan amarah itu.Aku tidak suka menghambur amarahku pada orang lain lantas menyebabkan hati lain pula yang terguris.Dan sesungguhnya aku tidak tahu adakah mudah baginya menyembuhkan hati yang terluka keranaku itu?Atas alasan itulah aku senang menyimpannya di dalam hati dan suatu ketika pasti dengan mudah bagiku menyembuhkannya.

Namun, ini tidak bermakna semua kelukaan dapat disembuhkan.LUKA, di hati mahupun di mana-mana anggota badan sama teori penyembuhannya.Luka kecil singkat masa sembuhnya, luka dalam memerlukan masa yang lama.Sama sahaja.

--Hati yang terluka, tiada ubatnya kecuali berdoa pada yang Maha Esa--


No comments:

Post a Comment

org bace then die nak komen..