Thursday, March 18, 2010

Minda berputar-putar

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang, lagi Maha Pengasihani.

Nak ke tak nak?Aku tertanya-tanya sama ada perlu ke tak perlu, mahu ke tak mahu, boleh ke tak boleh.Kalau aku fikirkan boleh ke aku, memang boleh.Ini masalahnya mahu ke tak mahu.Kemahuan memang nak, lama dah nak tapi dulu nak ambil rasa macam rugi tinggalkan bidang yang selama ini aku dah sebati dengannya.

Sejak akhir-akhir ini, asyik sungguh aku memikirkan tentang pelbagai masakan dan makanan yang mahu disediakan tatkala cuti semester akhir yang bakal menjelang (final exam belum lagi datang, sudah sibuk memikirkan menu di rmah nanti).Aku ketagih, ketagih memasak dan memasak dan memasak.Rimas makan makanan masakan orang, resah gelisah badan bila tak dapat menyediakan makanan sendiri.

Penyakit apakah ini?

Tiba-tiba teringatkan minat yang sudah lama aku pendamkan di ceruk dapur rumahku di Kelantan.Mulalah terfikir balik kenapa tak ambil bidang Seni Kulinari semasa nak isi borang universiti dulu.Takpe lah Fazween, bukan rezeki lagi nak dalami bidang tu.Lagipun, hati terbelah dua, berbelah 4 dan 8 memikirkan mana yang mahu dipilih dulu.Minat atau keprluan semasa?Minat mendalam dalam seni masakan tapi memikirkan masa depan aku sekarang menjurus kepada bidang Sains dan lebih-lebih lagi Sains berkaitan biologi.Maka, dengan itu adanya aku di UKM memegang staus pelajar jurusan Sains Zoologi.

Apabila aku bertemu ramai orang, kenalan baru, kenalan lama yang baru berjumpa semula, auntie di Pasaraya Giant semasa pilih-pilih carrot, saudara-saudara di kampung.Ayat yang selalu ditanya dan rimas tekak ingin menjawabnya:

Ewa, amik godio namo di u-k-eng tuh? (versi Kelantan)

Haa, what course you're taking now? (versi auntie di Giant)

Aween, lama tak jumpa!Amik kos ape di UKM? (versi kawan lama)

Walau apapun versinya, aku menjawab dengan senang hati.

Versi Kelantan:
Wa amik koh Sains Zoologi di u-k-eng tuh.Oloh, pasa kaji nate ni.Gitu la.
-- Oooooo, gak pah ni kijo guano?Di zoo ko?
Hurmmmmm..(Gaya mengiakan saja)

Versi auntie Giant:
Owh, yaa..Kaji haiwan-haiwan la ni..Bagus2..Auntie punya anak dah habis dah belajar.Sekalang kerja di Astro.Kenal x anak mak cik??Dia sekalang jadi producer AF tu, yang program nyanyi2 tu..
--Ok, auntie.Err, x kenalla anak auntie.AF pun saya tak tengok.Saya 'anti' la auntie.

Versi kawan lama:
Geologi?
--Zoologi laa (pekak daa)
Ooooo, zooolooogiii.Best ke amik tu?Belajar macam mana?Ok ke x?

Muka aku dah bertambah cuak mendengar pelbagai pertanyaan yang seakan-akan aku tidak mahu menjawabnya buat kali yang ke berapa ratus dah.Cuak bila orang mula tanya,

"Minat ko bendo gitu?"

Arrggghhh, please!!Don't ask me that kinda of question anymore!I really got tired of answering the same, and same, and same question that you never wanna understand.

Haaa, kan dah keluar bahasa 'omputes'..

Tatkala keluar je soalan sebegitu, aku dah naik muak nak jawab sebab>>

Aku tak tahu nak jawab apa!!!!

Minat ke? --Tak sangat.
Kenapa amik? --Ntah, rezeki.
Tak tanya dulu ke kawan-kawan masa nak isi? --Takkan nak ikut kawan-kawan.
Pastu study macam mana? --Ok je.Lepas 3.0 pointer.
Kerja nanti? --Bukan dalam zoo je kerjanya.
Nak kerja apa?? --Bidang lain pon boleh,sains kan luas bidang pemikirannya.

Aku mengaku di sini, aku tak minat sangat Zoologi.Menarik tapi tak kena dengan minat aku yang sebenarnya.Nampak haiwan-haiwan je, mula terfikir..Buat sup, letak brokoli ni sedap jugak.Resepi baru ni..

I have a cooking mind!

Sekarang mula terfikir-fikir nak ambil kursus seni kulinari atau penyediaan makanan dan sebagainya..

Ya Allah, berkatilah aku dalam setiap tindakanku.Amin.

No comments:

Post a Comment

org bace then die nak komen..