Sunday, August 22, 2010

Berkenalan dengan Ismail.

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang, lagi Maha Pengasihani.


Jumaat lepas, aku ke tempat biasa, surau FST.Bila tiba hari jumaat, surau akan lengang kerana ramai pelajar dah balik cuti hujung minggu dan muslimin dah bergerak ke masjid dalam pukul 12.30 hingga 1.30 tu.So, surau akan lengan dengan manusia2 dan aku cukup tenang di sana.Ada juga beberapa orang yang berehat2 di suatu sudut, ada juga yang sedang membaca al-Quran, laptopping (valid ke term ni?)..Hahahaha..


Tiba-tiba pendengaranku tertangkap pada suara seorang budak lelaki Arab, lingkungan umur 3- 4 tahun.Lincah bergerak, dengan tutur bucara yang masih tak difahami, hanya dia yang faham.Kalau budak tu boleh bercakap elok pon, masakan aku faham pertuturannya.


Alangkah seronok (bercampur terliur) tengok dia makan kek Apollo perisa Strawberry dengan air koak susu jenama Dutch Lady yang juga berperisa Strawberry.Dahla aku ni alergi sikit bila dengar Strawberry, ase nak terkam je Strawberry tu.Heheheh..


Suasana dah tak berapa hening bila dengar suara dia.Terkedek-kedek dia berjalan ke sana ke mari, di bahagian muslimat plak tu.Hahaha, haduih..Maybe ayahnya pergi solat Jumaat, so dia dok dengan ibunya.Aku plak sibuk ke sana ke mari dari tempat wudhuk ke bahagian solat sebab nak tanggalkan marker pen Sharpie yang tergores pada tudung aku..Alahai, sayang betul tudung ni,Dahla baru jahit, tetibe dan kena marker pen plak.Eii, buang kang marker Sharpie ni..Saje je merosakkan tudung baru aku ni.


Semasa aku lalu lalang, terdetik nak berkenalan dengan budak ni lah..Bising sangat etek pon..Hehehehe..Aku pun duduk la dekat dengan dia, gosok2 pipi dia yang gebu macam doh pizza terlebih Mauripan Yeast.Hehehe..


Aku tanya mak dia, anak dia nama apa..Esmail jawabnya..Oooo, Ismail..Hurmmm, lama tak dengar budak sekecil itu bernama Ismail atau nama2 nabi yang lain.Kat Malaysia ni dah jarang orang nak letak nama-nama 'klasik' bak kata seseorang tu..Tapi, bagi aku nama ni adalah panggilan kita pada seorang bayi yang dilahirkan yang dibawa sehingga dia mati sekalipun.Mestila sepanjang hayatnya nak dipanggil dengan panggilan yang baik-baik.So, jangan la letak nama anak dengan nama-nama yang tak bermaksud dan lagi la kalau yang bermakna tak elok.Bagus letak nama nabi2, pejuang2 Islam, srikandi2 Islam, moga2 kelak ada sifat2 daripada pejuang2 dan srikandi2 terdahulu yang meresap ke dalam jiwa2 anak-anak kecil ini.


Dan aku mula berfikir akan nama2 seperti Yusuf, Adam, Fatimah az Zahra, dan Zinnirah dan ramai lagi..Indah bukan?Sesuai tak sesuai di zaman ini bukan persoalannya.Yang penting cara didikan dan sifat2 yang terdidik pada anak kecil itu nanti.Kalau ditengok pada nama-nama Islam, semua indah2 belaka.Cuma, segelintir nak jugak letak nama Inggeris..Haishh, keelokkan peribadi bukan pada nama, tapi biarlah nama itu indah supaya indah peribadinya juga.


Ismail, selamat berkenalan.....

Datangmu dari Palestin, mengubat kerinduanku pada saudara2ku yang menderita di sana.Semoga selamat mereka sentiasa.Semoga hilang derita, bertambah barakah dan sejahtera pada bulan mulia ini.

Aminn..


Selamat Malam.


Doaku sentiasa untukmu saudaraku...

No comments:

Post a Comment

org bace then die nak komen..